صیانه

نوشتن از بعضی حرف‌ها جسارت نمی‌خواهد.. حماقت هم.. نوشتن از بعضی حرف‌ها ایمان می‌خواهد

صیانه

نوشتن از بعضی حرف‌ها جسارت نمی‌خواهد.. حماقت هم.. نوشتن از بعضی حرف‌ها ایمان می‌خواهد

صیانه

هر آدمی را پرچم‌دار نمی‌کنند.
پرچم را به دست راست‌قامت‌ترین باید داد.
به دست پایدارترین؛
مطمئن‌ترین؛
سالم‌ترین؛
و البته وفادارترین.
سلام بر ریحانه‌ها
که خدا پرچم‌دارشان خواسته.
پرچم‌دار عبودیت؛
پرچم‌دار اسلام.
ریحانه‌ها
آماج حمله‌های شیطانی اگر هستند،
پرچم اسلام را
-حجاب را-
به دوش دارند.
سلام بر ریحانه‌ها
سلام بر پایداری‌شان
سلام بر صبرشان
و سلام بر شکوه ایمان‌شان؛ روزی‌که ایمان‌ها را به سنجه آورند(yon.ir/mGdf).

ذَلِکَ وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ(yon.ir/sGxx).

نویسندگان

مدل مو و آرایش زنان ایرانی در ۱۰۰ سال گذشته

دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۷:۰۵ ب.ظ

اخیرا پایگاه آمریکایی وکس (VOX)، با انتشار گزارشی تحت عنوان “توضیح صد سال از تاریخ ایران با ۱۱ مدل موی زنانه” به بررسی پوشش و حجاب زنان ایرانی در یک قرن گذشته پرداخته است. اما نکته قابل تأمل این جاست که این مقاله بیش از یک گزارش معمولی در مورد تاریخ مدل موی زنان است و بیشتر به یک سیاه نمایی درباره پوشش بانوان ایرانی شباهت دارد که با چاشنی سیاست همراه شده است. این پایگاه آمریکایی با انتشار یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای، مراحل تغییر و تحول پوشش زنان ایرانی را بررسی کرده است. در قسمتی از این گزارش پس از اشاره به حجاب زنان ایرانی در دوره انقلاب و تغییر تدریجی آن، آمده است: «در سال های اخیر زنان ایرانی با عقب دادن روسری و نمایش موهای خود و جایگزینی چادر سیاه با کت و لباس های روشن و تنگ، پوشش اسلامی را کنار گذاشته اند.»

در تمام این گزارش می توان مشاده کرد که نویسنده ، با پیش زمینه مخالفت با حجاب این مطلب را نوشته و تماما سعی در اجباری نشان دادن حجاب کرده است. او به روشنی خواسته تا حجاب را زشت و سیاه و نا مرتب و بی حجابی را زیبا و جذاب جلوه دهد و این در سراسر فیلم قابل مشاهده است.در واقع سازنده فیلم از تکنیک تصویرسازی یا انگاره‌سازی که یکی از تکنیک های جنگ نرم است استفاده کرده تا با ایجاد تصویری مطلوب از بی حجابی ، تصویری نا مطلوب از حجاب در اذهان مخاطبان ایجاد کند.


نکته بعد اشاره مستقیم به فتنه سال ۸۸ در این گزارش است که هنوز ارتباط تاریخ مدل موی زنان ایران و این مسئله برای خود ما نیز مشخص نشده است!!!


در قسمت دیگری از این گزارش، نویسنده به کسانی که خواهان گسترش حجاب در سطح کشور هستند برچسب تندروی افراطی زده و از کسانی که حرف از آزادی زده اند به عنوان افراد معتدل نام برده است. باز هم این ارتباط قابل درک نیست و ذهن خواننده را با یک علامت سوال بزرگ مواجه می کند که تاریخ مدل موی یک کشور چرا باید تا این حد رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد؟
در انتها باید اشاره کرد که این گزارش دارای هیچ منبع معتبرآماری نیست و مشخص نشده که این اطلاعات مغرضانه از کجا و با چه هدفی کنار هم چیده شده است. سوال این جاست که جامعه آماری تهیه کنندگان این گزارش چه کسانی بوده اند؟ اگر به واقع این سیر تاریخی درباره مدل موی زنان ایرانی است پس چرا به روشنی حجاب در آن نشانه گرفته شده است؟ چرا مسائل سیاسی مکرر در این گزارش به چشم می خورد؟ و با فرض صحت تمامی اطلاعات داده شده در این گزارش آیا این همه زن با حجاب در ایران را می توان نادیده گرفت؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی