صیانه.. .
يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵ ب.ظ
سال ها گیسوی آسیه را شانه کرده و آینه مقابل روی مؤمنهی کاخ فرعون گرفته. چقدر در خلوت همسر با او گفتگو کرده خدا می داند. همین بس که آسیه، مشاطهاش را هم مؤمن کرده و حالا هر دو نوری هستند در کاخ تاریک فرعون. یادم رفت بگویم شاهزاده خانمهای کاخ پیش او میآمدند و آرایشگر مخصوص دختر فرعون هم بود. شاید فکر میکرد اینبار دختر به بابا نرفته و در دامن آسیه مؤمن شده یا دیگر طاقت ش تمام شده بود و بیش از این نمیتوانست کفر دور و برش را تحمل کند و شایدم اصلا حواسش نبود. شانه از دستش که میافتد بی اختیار نام خدا را بر زبان میبرد و شانه را بر میدارد. دخترک بد طینت فرعون رفته گوشش تیز میشود و فورا میگوید مقصودت پدرم بود دیگر/ خیر، منظورم خدای من و تو و پدرت با همهی یال و کوپالش است/ مطمئن باش به پدر میگویم/ بگو... .
دلش برای خدای که اینهمه سال در خفا می پرستیدش تنگ شده. همان خدایی که سر سجادهی آسیه شناختش و برای دیدنش لحظه شماری میکند. فرعون احضارش میکند و شروع میکند به استنطاق. همان جوابها را تکرار میکند و آب پاکی را روی دست فرعون میریزد. دستور میدهد مجسمهی گاوی را که از مس بود، گداختند. زن و بچههایش را میخواهد درون آتش بیندازد. یک درخواست دارد. بعد از اینکه من و بچههایم را سوزاندی استخوانهایمان را دفن کن. فرعون هم میپذیرد و بچههایش را یکی یکی جلوی چشمش درون آتش میاندازند. نوبت به طفل شیرخوارش میرسد. دلش میلرزد و اشکش جاری. بچه زبان باز میکند و مادر را آرام میکند. مادر صبور باش که ما بر حقیم و آتش دنیا پیش عذاب آخرت هیچ است.
سالها بعد حبیب خدا به معراج که میرود عطر دلانگیزی را در فضای ملکوت استشمام میکند. جبرئیل! این بوی خوش از کجاست/ رسول الله این بوی آرایشگر دختر فرعون است. گمانم یکی از خوشیهای مؤمنین عصر ظهور زیارت قبور خداپرستان امم گذشته است. قبوری که هیچ وقت نه زائری داشته و نه نشانی و حالا با ظهور دولت حق راهشان باز میشود.
┘◄ از خاندان فرعون غیر از آسیه دو سه نفر دیگر هم ایمان آورده بودند. حزقیل یا مؤمن آل فرعون و همسرش و کنیز آسیه را هم از جمله ی مؤمنین نام بردند. در بعضی روایات از این کودک مثل شاهد یوسف نبی و حضرت عیسی ع بعنوان یکی از چند کودکی که سخن گفتهاند یاد کردند. روایت را اهل سنت در مصادر مختلف از ابن عباس نقل کرده اند. ابن حبان در صحیح و احمد در مسند و حاکم در مستدرک. معنای حدیث در مستدرک اینست که روایت ضوابط بخاری و مسلم صحیح بوده و البته همین نقل در مصادر متاخر ما مثل بحار نقل شده.
┘◄ روایت دارد که یکی از زنانی که با حضرت صاحب (عج) بر می گردند صیانه ماشطه ست که ظاهرا بر همین آرایشگر دختر فرعون تطبیق دادند. در اصل روایت، آرایشگر فرعون اسمش نیامده. اما در روایت دیگرصیانه الماشطه آمده که با توجه به اصل روایت تطبیق بر این شخص دادند.
پ.ن: منابع:
بحارالانوار/ ج ۱۳ ص۱۶۳
دلائل الامامه طبری
منهاج الدموع
مادر بگذار بسوزانند، حق با ماست/ نشر بنیس
۹۳/۱۰/۲۸